Ook nog geen Advent.
Maar zoals vroeger de kerk de tijd voor kerst inluidde als Advent startte
zo luiden nu de grote warenhuizen van Londen de kersttijd in als hun reclames verschijnen.
En zoals iedereen vroeger de preek hoorde op 1e Adventzondag
zo bereiken nu de winkelreclames een groot publiek.
Meer dan 13 miljoen hits binnen een week had de reclame die we zo gaan zien.
13 miljoen!
Kun jij bedenken waarom dat er zoveel werden?
'Wie is mijn naaste' vraagt de wetgeleerde aan Jezus in Lucas 10.
Waarop Jezus het verhaal van de barmhartige Samaritaan vertelt. Een naaste is iemand in nood die je tegenkomt onderweg. Iemand die door niemand gezien wordt. Iemand die letterlijk of figuurlijk mijlenver van je verwijderd is, maar die je toch niet loslaat.
In de reclame is het iemand die het meisje opeens ontdekt door haar telescoop. Iemand die ze ziet en vervolgens niet meer vergeet, hoe ver die ook weg lijkt.
Dus doe je ogen open vandaag, en hoe onbereikbaar iemand ook lijkt, het zou toch zomaar opeens je naaste kunnen zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten